bergen en schapen - Reisverslag uit Fairlie, Nieuw Zeeland van Rick en Danielle - WaarBenJij.nu bergen en schapen - Reisverslag uit Fairlie, Nieuw Zeeland van Rick en Danielle - WaarBenJij.nu

bergen en schapen

Door: rick en danielle

Blijf op de hoogte en volg Rick en Danielle

03 December 2009 | Nieuw Zeeland, Fairlie

En zo is het alweer een paar dagen geleden dat we jullie achterlieten met een verhaal. De tijd gaat zo ongelooflijk snel, niet te geloven! Maar dat is alleen maar een goed teken toch?

Eergisteren zijn we in Dunedin geweest. Ik vertelde dat Dunedin in 2008 was uitgeroepen tot de mooiste stad van Nieuw-Zeeland en dat verdient ze inderdaad ook wel. Het is een stad met een schotse achtergrond, dus je ziet dat overal terug. In namen, maar ook in bouwstijl. Echt het Victoriaans van rond de jaren 1800. Wij hebben een tour van 2 uur door de stad gedaan met een gids. Je kunt het natuurlijk ook op jezelf doen met een plattegrond erbij, maar op deze manier kregen we overal het verhaal ook bij en dat maakt het toch net weer wat specialer.

Gisteren was het dan alweer tijd om door te gaan, we zijn eerst nog een tijdje in de buurt van Dunedin blijven hangen, want zo’n 20 km buiten Dunedin staat het enige (!) kasteel van Nieuw- Zeeland: Larnach Castle. Ook weer van rond 1800 en met een schotse achtergrond. Is ook goed te zien. De familie waarvoor het destijds bestemd was heeft eigenlijk een behoorljjk tragisch verhaal, maar ook wat aan de lange kant, dus zal het jullie besparen. ;-) Familietragedies en –problemen bestonden ook toen, zullen we maar zeggen. Het is in de jaren 60 gekocht en langzaamaan weer hersteld in zijn oude glorie door de familie Barker en dat hebben ze erg goed gedaan! Het leuke is dat niet zoals je vaak ziet overal touwen voor hangen en dat je alleen van de buitenkant mag kijken, je mag gewoon in alle kamers en er rondlopen, dus dat is wel bijzonder.
Nadat we binnen waren uitgekeken en een kop koffie hadden gedronken in wat vroeger de balzaal was, (cadeautje van Sir Larnach voor de 21e verjaardag van zijn dochter, jaja) hebben we ook nog even in de tuinen gekeken, wat in deze tijd van het jaar ook niet verkeerd is.

Daarna zijn we weer 20 km verder gereden, naar de Royal Albatross Colony. Juist, albatrossen. Rick had zich er helemaal op verheugd deze enorme vogels met een vleugelwijdte van 3 meter eens even goed van dichtbij te bekijken, maar helaas…. We hebben maar 3 albatrossen gezien en die zaten alledrie op hun nest. De enige sensatie was toen een van de 3 zich eens even goed uitrekte, zodat we in ieder geval even konden zien hoe groot ie eigenlijk is. Voor de rest een beetje teleurstellend… jammer.
Daarna weer koers richting de camping gezet, aangezien het weer gisteren ook niet fantastisch was. Wel droog, maar koude wind. Maar we kunnen inderdaad niet te verwend terugkomen he! We zijn neergstreken in Omarama, vanwaar we al aardig richting Mount Cook waren…

…En daar was het dus vandaag tijd voor! We zijn vanmorgen richting Mount Cook gereden, met een tussenstop bij de Clay Cliffs. Kliffen zou je normaal gesproken verwachten bij de zee, maar deze dus niet. Deze staan midden in het binnenland en zijn, zoals de naam al zegt: van kleigrond. Je kunt het nog het beste zien als grote uitgesleten rotsen bij de ocaan, terwijl jij op het strand staat. Enorm hoge pieken, met dalen waar je tussendoor kunt. Indrukwekkend om te zien, als je ervoor staat al, maar als je ertussen staat helemaal!

Daarna koers gezet richting Mt Cook, maar helaas, die hebben we niet gezien. We hebben een wandeling naar boven gemaakt naar een uitkijkpunt vanwaar je zowel de Mt Sefton als de Mt Cook kon zien. De Mt Sefton lag mooi in de zon, maar de berg waar het uiteindelijk toch om ging, lag verscholen achter een dik pak wolken, het 2e geval van jammer in 2 dagen.

Maar goed, niet getreurd, toen we naar beneden liepen, was daar ondertussen de zon wel weer doorgebroken! We hebben een kop koffie gedronken in het zonnetje en zijn toen weer doorgereden, op naar de volgende camping. Onderweg kwamen we in de file terecht… File? In NZ? Jazeker! Een boer was op weg met zijn kudde van het ene weiland naar het andere en dat gaat dus over de weg. En aangezien het een GROTE kudde was, was het een behoorlijke chaos… Maar wel heel leuk om daar middenin te zitten! De honden deden wel ontzettend hun best, het moet gezegd. Uiteindelijk ging het dan toch allemaal de goede kant op en konden boer en honden in de auto erachteraan tuffen. En voor ons mocht het dan heel erg leuk zijn, voor het bruidspaar dat aan de kant van de weg (waarom aan de kant van de weg?!) hun fotosessie had, was het wat minder. Tenminste, ze leken niet zo geamuseerd. Ons welgemeende: CONGRATIULATIONS! mocht ook niet baten…

Morgen op naar Christchurch en van daaruit naar Kaikoura waar het dan echt gaat gebeuren, wees maar niet ongerust familie ;-) : zwemmen met dolfijnen! Mits het natuurlijk, heeeeeeeeeeeeel slecht weer is, maar dat zal wel meevallen.

Tot lezens allemaal en dank jullie wel voor alle leuke reacties!!

XXXXXXXXXXXXX

• 03 December 2009 - 08:19

Tonnie:

Goedemorgen, voor jullie avond.

Ik merk aan de verhalen dat het overweldigend is, zo groots allemaal.
    Gisteren even met je moeder gesproken en ze maakte zich al zorgen of jullie wel met de dolfijnen zou gaan zwemmen. Maar ik zei al dat dat waarschijnlijk in Kaikura zou zijn waar daar zijn ook de walvissen.
    Vandaag mag ik op Luca passen, dus dat wordt een gezellige dag.
    Voor jullie voor straks welterusten en we wachten op het volgende contact.

Veels liefs van ons, we gaan jullie nu wel een beetje missen.

Liefs Tonnie en Anton

• 03 December 2009 - 12:48

Linda:

Hello Rick & Daan!

Wat een verhaal... leuk om te lezen!! Jammer dat jullie de albatros niet hebben zien vliegen, maar je kunt in ieder geval zeggen DAT je hem gezien hebt, haha! Het verhaal over de schapen heb ik in Ierland meegemaakt met koeien. Duurt lang he? Vooral als je behoorlijk wat kilometers wilt maken op een dag... Maar het levert wel een leuk plaatje op!

Veel plezier met de dolfijnen morgen! Ik ben benieuwd naar de foto's!

Liefs,
    Linda

• 03 December 2009 - 16:03

Vincent & Elke:

Damm wat is Nieuw Zeeland toch mooi. Door jullie mooie verhalen en foto's komen bij ons de herinneringen weer naar boven. Wie kan er trouwens zulke goede verhalen schrijven?? Veel plezier in Christchurch, wij vonden het een geweldige stad, waar je kunt golfen in het park.....
    Daarna genieten in Kaikoura, was voor ons het toppunt van de reis samen met de Tongariro. MOcht je nog tijd hebben dan kun je heerlijk relaxen in Hamner Springs...

Groeten vanuit Vietnam,

Vincent en Elke

• 03 December 2009 - 20:31

Joke &Gerrit:

Goeiedag eem! Wat een geweldige verhalen! Mochten we ooit een forse prijs in de loterij winnen, dan heb ik er alvast een bestemming voor!

Trouwens, wat zijn jullie met je prive-zeeleeuw van plan? Een huis met zwembad?;-)

We zijn reuze benieuwd of de wens om met dolfijnen te zwemmen nu doorgaat...

Heeel veel groetjes van onsxxx

• 04 December 2009 - 05:08

Guido En Karin:

Geweldig verhaal! Het is hier nu 6.10 uur en ik ga naar het werk. Jullie heel veel plezier met het zwemmen met die geweldige dieren!!!!! Mis jullie en heel veel plezier

• 04 December 2009 - 09:25

Harrie Kieftenbelt:

Wie schrijft nu eigenlijk die mooie verhalen, Daan jij of Rick. Bij terugkomst in Nederland moet een van jullie maar een boek gaan schrijven. Hartstikke goed. Daan jij succes met de dolfijnen en Rick jij met de schapen. (lekker zacht de schapen afblijven Maatmannetje)
    Ben benieuwd naar het volgende verhaal.
    Groetjes Martha en Harie

• 04 December 2009 - 11:56

Joke:

Wel een duidelijke foto maken van het zwemmen met dolfijnen. Zal wel een hele ervaring zijn. Doe wel voorzichtig, ze zijn denk ik niet allemaal lief. We willen jullie graag heelhuids thuis. Heel veel plezier. xxxx Joke&Gerrit P.S. Zoeken al een huis met zwembad voor jullie haha

• 05 December 2009 - 02:07

Bernd-en-Sabine.nl:

Hallo!

Bedankt voor de gezelligheid gisteravond en nog een goede reis gewenst. Ik hoop dat jullie beetje geluk hebben met de walvis/dolfijn tocht in Kaikoura.

Groetjes vanuit Christchurch,
    Bernd en Sabine

• 06 December 2009 - 11:52

Martine:

He wereldreizgers!!!
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Wat super om allemaal mee te maken zeg. Ik kan me voorstellen dat de tijd snel gaat. Wij hebben gisteren lekker sinterklaas gevierd. Tja, dat hoort er nu bij he!!! Hebben jullie ook nog wat aan de man zijn verjaardag gedaan? Nou, nog heel veel plezier daar.
    Liefs Jurgen, Luca en Martine